dc.contributor.author |
Akıllı, Serdar |
|
dc.contributor.author |
Alkaya, Aylin |
|
dc.contributor.author |
Akıllı, Hüsniye |
|
dc.contributor.author |
Kızılboğa Özaslan, Rüveyda |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-09T11:29:31Z |
|
dc.date.available |
2021-06-09T11:29:31Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
H. Serkan Akilli, Aylin Alkaya, Hüsniye Akilli, Rüveyda Kizilboğa Özaslan (2015). Academic Leadership Styles And Support For Strategic Planning At Higher Education Institutions In Cappadocia Region, Turkey, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (30) 2015, 136-154. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/2340 |
|
dc.description.abstract |
Although faculty support and effective academic leadership are crucial
factors in successful implementation of strategic plans, there seems to be
few studies which investigate the faculty support for strategic planning and
the role of academic leadership styles in fostering support for strategic
planning. In this paper we present the results of an exploratory research
project which was conducted at nine universities around Cappadocia Region
in Turkey. We analyzed data acquired from 233 questionnaires which were
gathered from academics who are employed at four year faculties. We
examined group differences with ANOVA and t-tests, and we explored the
relationship between support for strategic planning among faculty and the
role of perceived academic leadership styles with multiple regression
analysis. The findings show that academic titles, gender, disciplinary
differences, and administrative roles have significant effects on support for
strategic planning and perceived leadership styles. Multiple regression
analysis revealed that entrepreneurial leadership style has significant positive
effect in fostering support for strategic planning activities. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Öğretim üyelerinin desteği ve etkin akademik liderlik stratejik planların
başarıyla uygulanmasında önemli faktörler olsa da bu konularla ilişkili
çalışmaların az sayıda olduğu görülmektedir. Bu çalışmada Kapadokya
bölgesinde bulunan dokuz üniversitede gerçekleştirilen keşfedici bir
araştırma projesinin sonuçları sunulmaktadır. Dört yıllık lisans eğitimi veren
fakültelerde görevli öğretim üyelerinden elde edilen 233 anket analiz
edilmiştir. Grup farklılıkları ANOVA ve t-testleri, öğretim üyelerinin stratejik
planlamaya destekleri ve algılanan liderlik stilleri arasındaki ilişkiler ise çoklu
regresyon ile analiz edilmiştir. Bulgular akademik unvan, cinsiyet, disipliner
farklılıklar ve yönetici rolü değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar
olduğunu göstermiştir. Çoklu regresyon analizi girişimci liderlik stilinin
stratejik planlama faaliyetlerine destek konusunda anlamlı pozitif etkiye sahip
olduğunu göstermiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
eng |
tr_TR |
dc.publisher |
Akdeniz İİBF Dergisi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Strategic planning in higher education |
tr_TR |
dc.subject |
Faculty support |
tr_TR |
dc.subject |
Academic leadership |
tr_TR |
dc.subject |
Entrepreneurial leadership |
tr_TR |
dc.subject |
Yükseköğretimde stratejik planlama |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretim üyesi desteği |
tr_TR |
dc.subject |
Akademik liderlik |
tr_TR |
dc.subject |
Girişimci liderlik |
tr_TR |
dc.title |
Türkiye Kapadokya bölgesindeki yükseköğretim kurumlarında akademik liderlik stilleri ve stratejik planlamaya destek |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Academıc leadershıp styles and support for strategıc plannıng at hıgher educatıon ınstıtutıons ın Cappadocıa regıon, Turkey |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi/iktisadi ve idari bilimler fakültesi/işletme bölümü/sayısal yöntemler anabilim dalı |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
191098 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
30 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2015 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
136 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
154 |
tr_TR |