Amaç: Bu çalışma, evde izlem ve eğitimin, evli kadınların meme ve serviks
kanseri ile ilgili bilgi düzeylerine ve uygulamalarına etkisini belirlemek amacıyla yarı-deneysel olarak yapılmıştır.
Yöntem ve Gereçler: Araştırmanın örneklemini 153 kadın oluşturmuştur. Veriler, “Tanıtıcı Bilgiler Anket Formu”, “Meme Kanseri ve Serviks
Kanseri Belirtileri, Korunma, Erken Tanı Yöntemleri Bilgi ve Uygulama
Formu” ile toplanmıştır. Veriler toplandıktan sonra kadınlara eğitim verilmiş, eğitimden sonra değişimleri takip etmek amacıyla altı ay boyunca
kadınlarla telefon görüşmesi ve ev ziyaretleri yapılmıştır. Ziyaretlerin bitiminden sonra formlar tekrar uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde
Friedman analizi ve Student-Newman-Keuls testi kullanılmıştır.
Bulgular: Bulgulara göre; evde planlı izlem sonrası kadınların bilgi formlarından aldıkları puanların arttığı ve istatistiksel olarak ilk ve son ölçüm
puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,001). Aynı şekilde kadınların rahim ağzı kanseri hakkındaki bilgi formlarından aldıkları
puanların da arttığı ve istatistiksel olarak ilk ve son ölçüm puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,001).
Sonuç: Çalışma sonunda kadınların %84’ünün kendi kendine meme
muayenesini (KKMM) uygulamaya başladığı bulunmuştur. Sonuç olarak
planlı izlem ve eğitim ile kadınların meme ve serviks kanseri ile ilgili bilgi
durumları olumlu şekilde değişmiştir.
Objective: This study was performed as a semi-experimental study to determine the effects of training and monitoring at home on the knowledge
level and practices of married women regarding breast and cervical cancer.
Materials and Methods: The research sample consisted of 153 women.
Data was collected by the “Introductory Questionnaire” and “Breast Cancer and Cervical Cancer symptoms, prevention, early diagnosis information
and application form.” After the data was collected, women received training. After training, to monitor changes, phone calls were made along with
home visits for 6 months. After the end of the visits, forms were re-administered. For statistical analysis, the Shapiro–Wilk test, Friedman analysis, and
Student–Newman–Keuls test were performed.
Results: According to the findings, women increased their score from the
information form after planned monitoring at home, and the difference
between the first and last measurement points was statistically significant
(p<0.001). Similarly, it was found that women increased their score from
the information form about cervical cancer, and the difference between the
first and last measurement points was statistically significant (p<0.001).
Conclusion: At the end of the study, 84% of women were found to begin the application of breast self-examination (BSE). As a result, women’s
knowledge concerning breast and cervical cancer has changed in a positive
manner with planned monitoring and training.