dc.contributor.author |
Özkoç, Aziz Gökhan |
|
dc.contributor.author |
Kemer, Ebru |
|
dc.date.accessioned |
2021-05-20T12:15:31Z |
|
dc.date.available |
2021-05-20T12:15:31Z |
|
dc.date.issued |
2017-03-01 |
|
dc.identifier.citation |
Özkoç, A. G., & Kemer, E. (2017). Konaklama İşletmelerinde Kurumsallaşmanın Örgütsel Yenilik Açısından Stratejik Rolü. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 568–578 |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.11787/1532 |
|
dc.description.abstract |
The objective of this study is to determine the factors for institutionalization that affect approaches of
organizational innovation for upper methods in the accommodation enterprises. A questionare form which is
designed to obtain statistical data in context with the research has been conducted on the higher rank of managers
on duty who work at accomodation enterprises with 3, 4 or 5 stars of quality, in the province of Nevşehir, Turkey.
After the numerical data that was obtained in the end of correlational and regressional analyses was studied, it was
found that there are positive relations between organisational innovation and institutionalization factors.
Additionally, as for the description of the factors that constitute the institutionalization for organisational
innovation, there was no any meaningful effect found by parameters of objectivity and neutrality, and transparency.
However, as for the parameter of formallization and professionalization, a highly positive and meaningful effect
was determined. As a result, it is proposed that higher managements of enterprises should have a frame of action
with a formally-established and professional perspective before realizing their organisational innovation
objectives |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu çalışma ile konaklama işletmelerinde üst yönetimlerin örgütsel yenilik yönelimlerine etki eden kurumsallaşma
unsurlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında nicel veri elde etmek amacıyla oluşturulan anket
formu, Nevşehir İli’nde faaliyet gösteren 3,4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde görev yapan üst düzey
yöneticilere uygulanmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri sonucu elde edilen sayısal veriler
incelendiğinde; örgütsel yenilik ile kurumsallaşma unsurları arasında pozitif yönlü ilişkiler saptanmış olup,
örgütsel yeniliğin açıklanmasında kurumsallaşmayı oluşturan unsurlardan nesnellik ve tarafsızlık ile şeffaflık
boyutlarının herhangi bir anlamlı etkisi belirlenemezken, formalleşme ve profesyonelleşme boyutunun yüksek
düzeyde pozitif yönlü anlamlı etkisi tespit edilmiştir. Sonuç olarak üst yönetimlerin, örgütsel yenilik hedeflerini
gerçekleşmeden önce, formalleşmiş ve profesyonel bir kurumsal çerçeve dahilinde hareket etmeleri gerektiği
önerilmektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.relation.isversionof |
10.21547/jss.296231 |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Kurumsallaşma, Örgütsel Yenilik, Konaklama İşletmeleri |
tr_TR |
dc.subject |
Institutionalization |
tr_TR |
dc.subject |
Organisational Innovation |
tr_TR |
dc.subject |
Accommodation enterprises |
tr_TR |
dc.title |
Konaklama işletmelerinde kurumsallaşmanın örgütsel yenilik açısından stratejik rolü |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The Strategic Role of Institutionalization for Accommodation Enterprises in Terms of Organizational Innovation |
tr_TR |
dc.type |
article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Gaziantep University Journal of Social Sciences |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
111160 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000 0001 8420 8228 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
232357 |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
0000-0002-7620-6297 |
tr_TR |
dc.identifier.volume |
16 |
tr_TR |
dc.identifier.issue |
2 |
tr_TR |
dc.identifier.startpage |
568 |
tr_TR |
dc.identifier.endpage |
578 |
tr_TR |