Bu çalışmada Türkiye’de akıcı okuma üzerine ilkokul düzeyinde yapılmış lisansüstü tezlerin betimsel olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada durum çalışması yöntemlerinden belge durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 2012-2018 yılları arasında yayınlanmış, 2 doktora, 9 yüksek lisans olmak üzere toplam 11 adet lisansüstü tez incelenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Söz konusu tezler “yazar, yıl, kurum, tezin türü, amaç, yöntem, akıcı okuma stratejileri, örneklem özellikleri, veri toplama araçları, verilerin analiz yöntemleri ve sonuçları” bakımından düzenlenip analiz edilmiştir. Türkiye’de akıcı okuma üzerine ilkokul düzeyinde yapılan lisansüstü tezlerde yarı deneysel, deneysel, deneysel olmayan, eylem araştırması, olgu bilimsel ve karma yöntemler kullanılmıştır. Akıcı okuma stratejileri kullanılan tezlerde eşli okuma, koro okuma, yapılandırılmış okuma, tekrarlı okuma, SQ3R, altı dakika yöntemi, yankılayıcı okuma, okuyucu tiyatroları ve paylaşarak okuma gibi akıcı okuma stratejileri kullanılmıştır. Örneklem yöntemleri olarak amaçlı örnekleme, kolayda örnekleme, seçkisiz örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Akıcı okuma stratejileri kullanılan lisansüstü tezlerin sonuçları, akıcı okuma stratejilerinin öğrencilerin okuma hızlarını, doğru okuma becerilerini, prozodik okuma becerilerini, okuduğunu anlamalarını, akademik başarılarını ve okuma motivasyonlarını olumlu yönde geliştirdiğini göstermektedir. Sonuç olarak; Türkiye’de ilkokul düzeyinde akıcı okuma üzerine farklı amaçlar ve farklı yöntemler kullanılarak çeşitli lisansüstü tezler hazırlanmıştır. Bu araştırmalarda akıcı okuma stratejilerinin akıcı okuma becerilerini artırdığı görülmüştür. Son yıllarda akıcı okuma üzerine her yıl en az bir lisansüstü tez hazırlanmasına karşılık bu alanda daha fazla araştırma yapılması gerektiği düşünülmüştür.
This study aimed to carry out a descriptive analysis of graduate theses conducted in Turkey on elementary school level fluent reading. The study used the document analysis design, which is among the case study research methods. The sample of the study consisted of 11 graduate theses, including 2 PhD and 9 master’s, carried out between 2012 and 2018. The document analysis method was used as a data collection tool in the study. The graduate theses were found to use quasi-experimental, action research, phenomenological, and mixed methods. Also, the theses were determined to use some fluent reading strategies such as paired reading, choral reading, structured reading, repeated reading, SQ3R, six-minute method, echo reading, readers theater, and shared reading. The sampling methods employed in the study were purposive sampling, convenience sampling, and random sampling methods. The results of graduate theses that employed fluent reading strategies showed that these strategies improved reading speeds, correct reading skills, prosodic reading skills, reading comprehension, academic achievement, and reading motivation positively. As a result, various graduate theses with different purposes and methods have been carried out in Turkey on elementary level fluent reading. In these studies, fluent reading strategies have been shown to increase fluent reading skills. Although one graduate thesis a year has been carried out on fluent reading in recent years, we conclude that more research into this area is necessary.